Wat superleuk en ontzettend fijn, er komt een kleintje aan!! Je hebt vast al gemerkt dat er een hele hoop aan het veranderen is in en aan je lichaam. Dit gebeurt allemaal zodat jij straks een mooi klein wondertje op de wereld kunt zetten. Eigenlijk is je lichaam dus een onwijs mooi stukje techniek!

Het is van belang dat je nu goed voor je lichaam zorgt. Sporten en fit blijven is tijdens, maar ook voor je zwangerschap dus erg belangrijk.

Meer lezen over Zwangerschap en sport kan hier!

Helaas komt het soms voor dat ondanks je fit bent, je op een bepaald punt in je zwangerschap klachten krijgen aan bekken of rug. Dit is helaas nooit helemaal voorkomen. Bekkenpijn bijvoorbeeld, komt tijdens de zwangerschap komt vaak voor:

  • Pijn middenvoor in het bekken (op of rond het schaambeen). Deze pijn kan uitstralen langs de binnenkant van het bovenbeen, naar de lies, of de schede. 
  • Pijn links en/of rechts onder in de rug ter hoogte van de twee kuiltjes (SI-gewricht). Deze pijn kan uitstralen. 
  • Pijn over de hele bil, naar de lies, de achterzijde van het bovenbeen en soms ook het onderbeen. 
  • Pijn rond de stuit (het laagste punt midden onder in de rug). 
  • Er ontstaat een klein ‘geultje’ in het midden van je buik(spier), wanneer je je buik aanspant. Dit noemen we een diastase. Hierover hoef je je geen zorgen te maken. Lees hier meer over diastase.

Wat te doen?

Gelukkig is er behandeling mogelijk wanneer jij in je zwangerschap klachten ervaart aan het bekken. Je kunt hierbij denken aan:

  • Houdingsadviezen bij bekkenpijn: het is erg fijn om te weten hoe je moet zitten, staan of liggen wanneer je klachten hebt.
  • Oefening die bekkenpijn verlichten
  • Oefeningen ter versterking rug, billen en bekkenbodem

En na de zwangerschap?

Soms verloopt de bevalling net even anders dan dat je gepland had. Je krijgt bijvoorbeeld een keizersnede ipv dat je vaginaal bevalt. Dat betekent dat het herstel na je zwangerschap net even iets anders verloopt. Lees er hier meer over!

Vraag de bekkenfysiotherapeut om raad.

Een enkele oefening is vaak niet voldoende voor herstel. Daarbij draag je ook je kindje en dus is het belangrijk dat je klachten goed worden aangepakt. Wij helpen jou hier graag mee!

Maak snel een afspraak via de chatbutton rechtsonderin je scherm. Is de chat even niet beschikbaar, mailen (klik op de foto) of bellen kan ook!

Marijke Holzhauer
Eline Blanken
Ellen Kok