Gefeliciteerd met je kleine! Wat een leuke tijd op die heerlijke roze of blauwe babywolk!

Wist je dat de kraamtijd ongeveer zes weken duurt? Eigenlijk duurt het “ontzwangeren” veel langer dan zes weken, maar in deze eerste periode gebeurt er al heel veel. De wond in de baarmoeder sluit en de baarmoeder krimpt weer tot zijn normale formaat. Na zes weken is het vloeien voorbij. Als je een ingreep of keizersnede hebt gehad is ook deze wond genezen. De verloskundige sluit de kraamtijd eventueel af met een laatste nacontrole. 

Wat kan je verwachten net na de bevalling? 

  • Naweeën. Deze kunnen behoorlijk pijnlijk zijn, maar zorgen ervoor dat de baarmoeder weer in zijn oude staat komt.
  • Hechtingen na een knip kunnen de eerste dagen pijnlijk zijn.
  • Pijnlijk plassen
  • De ontlasting moet na de bevalling weer op gang komen.
  • Stuwing in de borsten treedt meestal na een dag of drie op.
  • Pijn in het bekken: Bedenk dat een bevalling voor het bekken belastend is geweest. Dit kan wat pijnklachten tot gevolg hebben, maar dat hoeft niet.

Keizersnede gehad i.p.v. een vaginale bevalling?

Lees er hier meer over!

Wat te doen?

  • Doe rustig aan, probeer de eerste vier dagen zoveel mogelijk in en rond het bed te blijven en vermijd traplopen. Dit is een grote belasting voor het bekken. Ook als je geen klachten hebt! Na vier dagen kijk je hoe het traplopen gaat. Als het pijnklachten geeft, dan rustig opbouwen. Nooit forceren. 
  • Let op je houding, vooral als je de baby tilt, draagt of voedt. Stabiliseer bij het tillen je bekken en rug door op de uitademing te tillen en eventueel de navel iets in te trekken.
  • Je mag al snel weer beginnen met een paar oefeningen, maar begin rustig aan en bouw dan langzaam op. De rechte buikspieren mag je pas na minimaal zes weken oefenen, liefst nog later, omdat de buikspieren tijdens de zwangerschap uitgerekt en verzwakt zijn en eerst moeten herstellen. Na bekkenklachten is het zelfs beter drie maanden te wachten met het trainen van de rechte buikspieren. Ook kan het zijn dat je een klein ‘geultje’ voelt in het midden van je buik(spier), wanneer je je buik aanspant. Dit noemen we een diastase. Hierover hoef je je geen zorgen te maken. Lees hier meer over diastase.
  • In de eerste zes weken is wandelen een goede manier om weer fitter te worden. Probeer ook regelmatig te wandelen zonder dat je de kinderwagen of een buggy duwt. De natuurlijke armzwaai tijdens het wandelen is voordelig voor het herstel. 
  • Begin niet eerder dan zes weken na de bevalling met sporten. Start weer van voren af aan met een goede opbouw en een lage intensiteit. Het is aan te raden om eerst de rompbalans te verbeteren en dan kracht op te bouwen. 
  • Teamsporten en hardlopen zijn geen goede sporten om mee te beginnen! 
  • Let op dat je het bekken zoveel mogelijk symmetrisch belast. 

Vraag de bekkenfysiotherapeut om raad.

Soms heb je net even wat meer hulp nodig dan een paar adviezen. Weet dan dat wij jou hier graag mee helpen!

Maak snel een afspraak via de chatbutton rechtsonderin je scherm. Is de chat even niet beschikbaar, mailen (klik op de foto) of bellen kan ook!

Marijke Holzhauer
Eline Blanken
Ellen Kok