…de heren van de Haal & Breng service?
Sjoerd Christiaanse (71) voormalig werkzaam bij de brandweer, Loek Wester (71) voorheen medewerker bij de bank en Rien Ceelen(74), van huis uit slager. Allen gepensioneerd en de mobiele steun en toeverlaat van Fyzie Amersfoort. We vroegen hen hoe zij de afgelopen weken hebben ervaren en hoe het nu met ze ging.

Hoe hebben jullie de periode van voor de intelligente lockdown ervaren?
Loek: ‘We hebben er eigenlijk vrij weinig van gemerkt. Totdat het serieus werd dan. Toen werden we gebeld door de administratie en werd er gezegd: joh, we hebben liever dat jullie er even mee stoppen vanwege ieders gezondheid’.
Sjoerd: ‘Ik ben er zelf over begonnen. Omdat we toch van een bepaalde leeftijd zijn’.
‘En ook kwetsbaar’ aldus Rien Ceelen.
‘Ik ben ook suikerpatiënt. En dus behoor ik in de risicogroep, maar daarbij denk je toch: wat voor risico ben ik voor een ander?’ zegt Sjoerd. ‘Uiteindelijk ben ik gestopt omdat ik geen risico voor een ander wilde vormen’.
Rien: ‘Het was vervolgens ook wel zeer belangrijk om de 1,5mtr maatregel aan te houden. Vooral ook met familiebezoek en met de kleinkinderen. Wij zijn er wel zo nu en dan even uit geweest hoor. Dan liet ik mijn vrouw gewoon zien, wat ik bij mijn andere vrijwilligerswerk de afgelopen weken had gedaan. Dat was heel leuk, want je bent toch even op pad op een veilige manier en je bent er even uit.’
Loek: ‘Dat heb ik zelf ook. Ik zit in de situatie dat mijn vrouw nog een paar dagen in de week werk en dus zit ik alleen thuis. Dan ga je toch wat opzoeken haha.’
‘Ja op een gegeven moment ben je klaar met alles. Ik doe best veel thuis maar op een gegeven moment ben je toch echt klaar en wil je even weg’. Aldus Rien.
‘Uiteindelijk ben ik gestopt omdat ik geen risico voor een ander wilde vormen’.
Sjoerd Christiaanse
Hoe was dat voor de patiënten?
Algemeen: ‘We hebben het er met de patienten die we rijden ook niet echt over gehad. De meeste patienten die je rijdt, die begin je ook een beetje te kennen en dan gaat t over wat koetjes en kalfjes. We hebben het vooral gehad over wat ze mee hebben gemaakt en wat ze bijvoorbeeld in het weekend gedaan hadden. Gelukkig was er dus geen onrust.’
En hoe is het vandaag de dag met jullie en wat hebben jullie de afgelopen periode nou het meeste gemist aan het ‘niet werken’?
‘Nou, je merkt toch dat het al wel een beetje drukker wordt’ aldus Rien. ‘We waren gister in Groesbeek, even bij de ijssalon en dan zie je toch dat het drukker is. Terwijl 3 weken ervoor er bijna niets was. De mensen willen echt weer.’
‘Het wordt ook wel tijd dat je de deur uitgaat hoor’ zegt Loek.
Rien: ’Ik heb de afgelopen weken het rijden eigenlijk niet gemist. Maar dat komt ook omdat ik nog veel meer vrijwilligerswerk doe. Ik werk namelijk ook bij zorginstelling birkhoven, waarbij ik best druk ben geweest de afgelopen weken. Bijvoorbeeld met het schoonmaken of aflakken van het terras of de meubels.’
‘Maar als ze zeggen: Rien, we gaan volgende week weer rijden vind ik dat ook goed hoor. Want je wordt het toch een beetje zat als je maar 1 ding te doen hebt. Beetje het oude ritme weer oppakken is ook lekker’.
Sjoerd: ‘Ik ben thuis heel druk geweest vanwege de zorg van mijn vrouw. Zij kan niet alles meer doen, dus de dagen dat ik niet reed besteedde ik uiteraard aan haar. Ze kan nog wel het 1 en ander hoor. Heerlijk koken ook! Maar er zijn gewoon dingen waarmee ik haar moet helpen.’
‘Verder mis ik de ritjes wel, en ook de gesprekjes die je met de patiënten hebt. Soms zijn het droevige verhalen, maar vaak ook leuke. Ik vind het erg plezierig dat ik de mensen kan helpen door alleen te luisteren. Ook lukt het weleens om mensen weer aan het lachen te krijgen, vooral als je ze wat langer rijdt, dan krijg je toch een vertrouwensband. En bepaalde “klantjes” mis je toch.’

Achtergrond
Loek wilde nadat hij met pensioen ging niet alleen maar thuis zitten en besloot zijn ‘taxi pas’ te halen. Hij heeft een periode voor Hoek Taxi, kinderen met een beperking naar school gebracht. Uiteindelijk kwam hij bij Connexxion terecht maar voelde zich niet thuis bij zo’n grote organisatie. Hij besloot dat het allemaal wel iets persoonlijker mocht en werd chauffeur bij Fyzie Amersfoort.
Sjoerd heeft na diverse functies en een succesvolle carrière bij de brandweer, waarbij hij zich voornamelijk richtte op preventie, afscheid genomen en is gaan werken voor de Haal & Breng service bij Fyzie.
Rien is altijd met liefde en plezier slager geweest en heeft uiteindelijk 15 jaar lang een eigen slagerij gehad in Groesbeek. Toen hij 62 was stopte hij ermee en ging op den duur als chauffeur aan de slag bij Fyzie.